BEVAR 1000FRYD! (ENGLISH BELOW)

Vi har fået påbud fra kommunen om, at vi ikke længere må spille højt til koncerter - i praksis vil vi ikke længere kunne spille livemusik, hvilket er grundlaget for vores driftstøtte og eksistens.

Nabobygningen er opført med utilstrækkelig lydisolering, og under byggeriet advarede vi om, at det kunne føre til problemer, og det er nu gået i opfyldelse.

Vi har en underskriftskampagne her - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd


SAVE 1000FRYD!

We have received a request from the municipality, stating that we can no longer play loud music at concerts - this means in practice that we can no longer play livemusic, which is the bedrock of our existence.

The neighboring apartments have bad sound isolation, which is something we warned about, when they constructed it.

There is a signature campaign here - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd

Moments

Throughout the past 40 years, many people have had personal and shared experiences at 1000fryd!

We want to save 1000fryd, because it is full of history and it contributes greatly to the cultural life in Aalborg.

Tuesday the 12th of September 2006 / kl 19:00 / GRATIS entre
Dälek (us)
Soviet Subliminal Seduction (dk)

Jae, bare endnu et af vores små scoops...

Dälek befinder sig langt væk fra den kommercielle og hookhungrende del af hiphoppen. New Jersey-gruppen bander friskt elementer fra krautrock-grupper som My Bloody Valentine, Faust og Stooges med kompromisløse Public Enemy-beats og frustrerede og indadvendte tekster i stil med cLOUDDEAD. Tilsæt hertil lidt gammeldaws gadepoesi, 100 gram distortion og lidt syret electronica - og vupti! Så har du Dälek

Dälek har siden debuten, 'Negro Necro, Nekros', i 1997 konstant bevæget sig ad alternative ruter i hiphoppens landskab i en rastløs søgen efter nye udtryk. Oktopus' ultratunge beats, meditative gotiske lydflader og MC Dälek's desperate og sprogligt intense socialt bevidste lyrik har været nøglestenene i deres tidligere materiale, der har anvist andre muligheder for, hvordan hiphop kan lyde.

Som den ynperste repræsentant for Århus kommer Soviet Subliminal Seduction. der står for en insisterende og aggressiv rock, hvor abrupte breaks, overraskende skift og krøllede støjende melodilinier, filtrer sig ind og ud af hinanden i selskab med en uhyre velkontrolleret rytmesektion.

Sidst Soviet Subliminal Seduction var på banen, med albummet Fuck Electronica?! udnævnte musikmagasinet Geiger cd'en til "den mest frapperende danske udgivelse i år". Her i September måned er Soviet Subliminal Seduction klar med opfølgeren (You Thought You Were) The Seven In Six Six Six og vi kan love at Soviet Subliminal Seduction virkelig overgår alle forventninger denne gang.

En-mands gruppen arbejder nøje med at forundre, tirre og, ikke mindst, blæse folk omkuld. Der bydes på ultra catchy guitarmelodier, finurlige rytmeforskydninger og spacy repeterende riffs, psykedelisk udflydning og krads støj eller omvendt.

Inspirationerne kommer hovedsageligt fra obskur noise rock, neo-kraut rock, og psykedelisk rock, men en solid understøm af metal fornægter sig dog heller ikke. Og en traditionel vers/omkvæd struktur kommer man til at kigge langt efter.

I det hele taget er Soviet Subliminal Seduction's musik gennemsyret af en altoverskyggende kærlighed til rockgenren, men samtidig også en kompromisløs indstilling til, hvilke dele af den der stadig er interessante at beskæftige sig med.

Soviet Subliminal Seduction har base i Århus og så dagens lys i 1999 som et harsh noise projekt af eneste medlem Mikko Mansikkala Jensen. I 2002 lagde bagmanden stilen om til rock.

Og hvis du ikke er træt af at læse, kan du jo se, hvad undergrubdspressen skrev om Dälek..

"...Men med 'Absence' formår gruppen, der fuldbyrdes af DJ Still, næsten at sprænge de traditionelle rammer for hiphop-produktioner ved at skabe et lydbillede, der kombinerer støjrockens sublime formløshed med darkwave-industrial og tyngden fra det tidlige Cypress Hill. Det er både intenst, skurrende, overdådigt og berusende, når man hvirvles ind i de massive lag af distortion, feedback, metailliske klange, scratch og beats, som Dälek til nær perfektion stykker sammen på albummet.

Man hører en klar inspiration fra de tyske elektroniske pionerer, Faust, som Dälek samarbejdede med sidste år på det dystopiske avant-garde værk 'Derbe, Respect, Alder'. Men det er også tydeligt, at Dälek har lyttet intenst til My Bloody Valentine's støjrock-mesterværk fra 1992, 'Loveless'. Albummet præges af de samme flydende, studiemanipulerede guitarflader, som kendetegner 'Loveless' og nummeret 'Ever Somber' er endda baseret på en kendelig guitarsample fra 'Come In Alone' fra samme album.

Derved kan man måske sige, at Dälek har lavet verdens første deciderede 'støj-hop'-album.

Oktopus skaber med de banebrydende produktioner på 'Absence' det perfekte lærred for MC Däleks lyriske penselstrøg. Hans flow er bastant og lettere old school, hvilket passer godt til de lige så momumentale beats, og produktionernes gotiske dysterhed bliver i endnu højere grad potenseret, når MC Dälek med sit sædvanligt høje lix-tal udspyr sine rim om social uretfærdighed, religion, racisme og et samfund, der er på vej mod opløsning."

Dälek spillede på dette års Roskilde festival og Undertoners anmeldelse kan du læse her

Og DRs beskrivelse kan du finde her

og direkte links til lidt lyd skal man da ikke snydes for..

Dälek - Ever somber
Dälek - Distorted Prose
Dälek - In midst of strugle